leila bakar// fransk bärpaj

Igår satt jag och kollade lite på leila bakar och jag såg att hon gjorde godaste pajen så jag
var bara tvungen att göra den! Så imorse åkte jag och mamma och handlade och jag köpte ju
lite saker jag behövde till den. Och när jag kom hem började jag baka, det tog ganska lång
tid att göra eftersom man var tvungen att vänta på att den skulle svalna och allt sånt men
själva kakan gick snabbt att göra :).

Ingredienser

Mördeg
150 g smör eller margarin, kallt
4 dl vetemjöl
0.5 dl florsocker
1 st ägg
Mascarponecrème 
3 dl mascarpone(jag köpte en förpackning på 2,5 dl funka utmärkt!)
2 dl vispgrädde
1 st vaniljstång, färsk (går lika bra med vaniljpulver)
1 st lime, skalet
1 msk flytande honung
Topping
125 g blåbär, färska, stora
400 g hallon, färska
100 g vit choklad av bra kvalitet
florsocker
(Jag tog massa andra saker för jag ville inte få franska flaggan så välj själv)


Gör så här

1. Mördeg
Nyp ihop tärnat, kallt smör med vetemjöl och florsocker.

2. Tillsätt ägget och arbeta samman tills degen precis går ihop. Tillsätt några droppar kallt vatten om degen inte skulle gå ihop men knåda aldrig en mördeg. Då drar den ihop sig i pajformen.

3. Plasta degen och låt den vila i kylen i minst 30 minuter. Blir det deg över senare kan den sparas i frysen.

4. Sätt ugnen på 175 grader.

5. Kavla ut degen och klä en rektangulär pajform.

6. Nagga botten av mördegen med en gaffel. Tryck fast en remsa med aluminiumfolie på och över degkanten så den inte sjunker ner under gräddningen.

7. Grädda pajskalet i mitten av ugnen i cirka 5 minuter, ta sedan av folien och fortsätt grädda i 5 minuter tills den blir gyllene.

8. Smält den vita chokladen i ett vattenbad (i en skål över kokande vatten) och pensla chokladen över botten och insidan av kanten på pajskalet. Låt chokladen stelna.

9. Mascarponecrème
Vispa grädden fluffig.

10. Rör ihop mascarponeost, grädden, fröna från urskrapad vaniljstång, rivet limeskal och honung.

11. Bred ut mascarponekrämen över pajskalet.

12. Lägg hallon i ett fält i mitten av pajen och pudra rikligt med florsocker så de blir helt vita och pudra kanten av pajen med rikligt med florsocker.

13. Lägg blåbären till vänster om hallonen och röda hallon till höger. Voila! Bleu, blanc rouge!
Foto: TV4
Leilas franska bärpaj


Kommentarer



Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Din mail: (bara jag som ser)

Blogg/Hemsida:

SKRIV!

Trackback